eggbett 2 delat, fasta ringar

2011-07-15 23:38:00 / 10 kommentarer kommentera inlägget?..


red med det idag. hade tänkt pröva stångbettet igen men jeanette sa att jag skulle pröva eggbettet. hon funkar värkligen inte på ett! hon måste ha nått stark som tar henne när hon blir så het och tar tag i bettet och drar. menmen, hästen funkar ju aldrig bäst första gången man rider med det!

hon kändes som en riktig travare och jobbade värkligen inget, körde igenom henne med volter och bakdels vändningar. för att få henne uttröttad tog jag flera varv i stora sommar hagen i höger galopp, hon hon tyckte det vara s kul, eftersom hon inte behövde jobba något bara springa och tänka på annat.

menmen, ska försöka hitta ett bra bett som jag kan ha på banan. ska typ pröva ett d-rings bett, någon som har ett förslag på ett bett?ett pelham på henne är så skarpt men ett 2 delat är för milt. har ju inte testat så många bett än, menmen.


Kommentarer

sv: Vet inte hur det är med det där att ta dit andra hästar än våra till grusplanen, har nämligen ringt och frågat om lov om vi får vara på grusplanen och rida, är ju trots allt typ en fotbollsplan, så vi får väl se^^

2011-07-15 23:47:55
ellen

Pröva pullarnosgrimma på henne, pullarnosgrimma är den enda nosgrimman jag kan rida Fatin med. I engelsk nosgrimma är hon helt okntrollerbar.

2011-07-15 23:50:48

Jag red henne med vanligt tränsbett och det funkade riktigt bra :) När hon blev het jobbade jag med att lugna henne och då blev hon återigen en ängel :)

2011-07-16 00:31:09

Jo men det är ju olika på ryttaren och vilken form hästen är i osv så prova dig fram till ett bett ni båda gillar, dock kan jag åxå rekommendera pullarnosgrimma precis som Ellen, funkar jättefint på Trollfrej.

2011-07-16 01:14:57
Ellen

Sv: kolla vad?

2011-07-16 11:14:57

Fortsätt rida med det bettet, klart det är skillnad från ett ganska skarpt bett som Pelham, så testa rida mycket lydnadsövningar då det sitter i skritt och trav så går du över till att göra det i galopp o.s.v. :)

2011-07-16 15:52:56
Emma - ponnybloggare i norrland http://ponnyfjanten.blogg.se/

Eftersom hon gått på travet, är det bra om du lägger upp övningarna med korta intervaller galopp, och korta intervaller trav, mellan skrittar du och tar tillbaka henne. Desto mer man galloperar desto hetare blir en häst som är avlad för trav :)

2011-07-16 19:17:46

Du kan ju alltid testa ett jaktkandar, elr det heter egentligen Kimblewickbett, men det brukar funka bra, för det är inte för skarpt heller om man man ändå inte har en för stark häst, använde det på en häst jag hade och hon var fruktansvärt känslig i munnen men då behövde jag aldrig ta i na när hon ville dra på :)

2011-07-18 00:53:17
Caroline

Haha, vänta nu.. Desto mer man galopperar desto hetare blir en häst som är avlad för trav?!

Det låter verkligen inte logiskt på något sätt och det stämmer inte heller, så Maja, jag tycker absolut inte att du ska lyssna på den där otroligt korkade kommentaren.

Det är jättebra att du har en pigg och villig häst, något jag skulle rekommendera är ett mekansiskt hackamore. Dom har det på Royal har jag för mig för drygt 300 kr, väldigt bra pris för det dvs. För blir hon så stark med bett i munnen så finns risk att hon får sår/bestående otrevligheter i munnen. Man får givetvis vara försiktig när man rider med detta bettlösa alternativ, men försiktig ska man ju vara varesig man har bett eller ej. Så jag tycker att du ska införskaffa ett sådant då det ger tryck på nacken osv, du kanske vet hur det fungerar:)Och kom ihåg att de ledande tygeltagen går uppåt istället för åt sidan. Hästarna har oftast en tendes av att gå i väldigt låg form med mek. hackamore vilket gynnar ryggmuskulaturen otroligt. Och sedan när du fått upp lite mer muskler på henne, så provar du rida med bett igen. Jag har varvat väldigt mycket mellan mekaniskt hackamore och tredelade tränsbett och även ett westernbett på en av mina valacker och det är bra för dem att man byter betsel litegrann då och då.

Du ser, man behöver inte alltid ett bett i munnen för att saker och ting ska fungera. Om det inte är gjort på senare tid, så tycker jag att du ska kolla upp hennes tänder med veterinären för att kunna vara helt säker på att det inte bara är av svaghet/hon inte orkar som hon biter tag i bettet.

Lite tips från en Diplomerad Hästskötare!

Ha det bra och fortsätt med ditt otroliga jobb med Sessan:)

2011-07-23 18:03:20

Jag har en travare som kan bli ganska tung att rida så jag växlar mellan ett tredelat eggbett och ett rakt pelham, han går super på båda två! :) men du kan ju alltid testa ett hackarmore på henne för det hade jag på min förra foderhäst som var en travare som var väldigt hård i munnen och han trivdes inte alls med ett bett i munnen.

2011-07-31 00:00:58

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback