!

2010-12-25 21:07:35 / 2 kommentarer kommentera inlägget?..


Tycker alla ska läsa det här...
Ridning är en farlig sport!

Saker du måste ha och kunna för att rida:
1. Du måste ha balans.

2. Du måste vara modig.

3. Du måste ha kontakt med hästen.

4. Du får inte tveka.

5. Du måste vara stark och ha uthållighet,det är ca 600-700 kilo du kämpar med.

6. Du måste kunna ha koll på många saker på en gång


Fördomar mot ridning som absolut inte är sanna:

1. Det är en tönt sport.
- Ridning är en av världens farligaste sporter, flera tusen pers dör i den om året.

2. -"Är det kul och rida runt på en hamburgare?"
- Den här "hamburgaren" är hur stark som helst och på det sättet vi tar emot den här hästen bygger vi muskler på armar, ben och mage som ni inte har. och det är nötkött i hamburgare



Ni som är så fega och säger det här mot hästmänniskor, är det ni som kastar en boll till varandra?

Vi kämpar med ett starkt djur som man inte kan lita på upp till 100%, hästen är ett flykt djur - dom blir rädda och på de sättet dör många i den här sporten.

T.ex pga att man kommer fort mot ett fast hinder där hästen tvärnitar av rädsla, ryttaren flyger av, kanske hästen kliver på dej om du är hamnar nära, du kanske bryter nacken - vem vet?

Ändå säger ni att det här är för töntar.
Hoppa upp och prova du med innan du säger det.





Alla som håller på med hästar och ridning och som håller med om texten kopierar in på sin bdb/blogg

Kommentarer

sv: kanske på... typ tisdag eller onsdag ist?? :D<3

2010-12-25 21:33:52

Jag sålde honom helt mot min vilja, han var min bästa vän, jag red honom med endast grimskaftet runt hans hals i full galopp genom skogen, han var alltid att lita på. Han gick lös jämt och på slutet av våra ridturer tog jag alltid av honom all utrustning och bar den åt honom som belöning. Trots att vi gick efter vägar med lastbilar så gick han som en sol bredvid mig.

När mamma och pappa skulle flytta ifrån varandra fanns det inte längre möjlighet att ha kvar honom, det var det helt klart hårdaste beslutet jag någonsin tagit. Minns varenda detalj när han åkte..fy.. saknar honom så det svider i hjärtat<3

2010-12-25 23:28:58

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback